Chairman Of The Parliamentary Political Group “European Socialists” Fridon Injia Met With The Delegation Of The OSCE Office For Democratic Institutions And Human Rights (ODIHR)

🔹 “The already changed rule of election of the head of the election administration by the supreme legislative body, which provides for the election of the chairman of the CEC with a high quorum, with the consent of 90 deputies, cannot be implemented, and we accept the ineffective practice of electing the chairman of the commission every 6 months, which is not useful, acceptable, and more Moreover, there is a hindering factor in the work process of the commission. This is the failure and retreat of the ruling party.”
🔹 This was stated by the chairman of the parliamentary political group “European Socialists” Fridon Injia at a meeting with the delegation of the OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR).
🔹 The purpose of the visit of the OSCE/ODIR delegation to Georgia is to discuss the findings and recommendations presented in the report, to bring the election-related legislation and practice into closer compliance with the commitments made to the OSCE, and to determine the areas of future cooperation and specific steps to be taken.
🔹 According to the chairman of the political group, “According to the new change in the code of conduct, up to 70% of the election process will be conducted by electronic system. Therefore, it is important to have a special control of the election process at the polling stations up to 30%, Tu above 30%, because it is in this part that the greatest danger of election fraud is present. Therefore, it is necessary to have a special approach to this specific situation in order to avoid fraud.”
🔹 Fridon Injia believes that the use of administrative resources during the elections remains a big problem, which is manifested in the pressure on the voters.
🔹 “In the existing project, the possibility of using administrative resources has been tightened, but I do not consider this to be enough. There should be such a method of punishment that it is not worth it for a person to falsify”, said Fridon Injia.

საპარლამენტო პოლიტიკური ჯგუფის „ევროპელი სოციალისტების“ თავმჯდომარე ფრიდონ ინჯია ეუთო-ს დემოკრატიული ინსტიტუტებისა და ადამიანის უფლებათა ოფისის (ODIHR) დელეგაციას შეხვდა

🔹 “უმაღლესი საკანონმდებლო ორგანოს მიერ საარჩევნო ადმინისტრაციის ხელმძღვანელის უკვე შეცვლილი არჩევის წესი, რომელიც ითვალისწინებს მაღალი კვორუმით, 90 დეპუტატის თანხმობით, ცესკოს თავმჯდომარის არჩევას, ვერ ხორციელდება და ვიღებთ არაეფექტურ, ყოველ 6 თვეში კომისიის თავმჯდომარის არჩევის პრაქტიკას, რაც არ არის სასარგებლო, მისაღები, და უფრო მეტიც, არის ხელის შემშლელი ფაქტორი კომისიის მუშაობის პროცესში. ეს არის მმართველი პარტიის მარცხი და უკან დახევა”.

🔹 ამის შესახებ საპარლამენტო პოლიტიკური ჯგუფის „ევროპელი სოციალისტების“ თავმჯდომარემ ფრიდონ ინჯიამ ეუთო-ს დემოკრატიული ინსტიტუტებისა და ადამიანის უფლებათა ოფისის (ODIHR) დელეგაციასთან შეხვედრაზე განაცხადა.

🔹 ეუთო/ოდირის დელეგაციის საქართველოში ვიზიტის მიზანია ანგარიშში წარმოდგენილი მიგნებებისა და რეკომენდაციების განხილვა, არჩევნებთან დაკავშირებული კანონმდებლობის და პრაქტიკის ეუთო-ს წინაშე აღებულ ვალდებულებებთან კიდევ უფრო მჭიდრო შესაბამისობაში მოყვანა და სამომავლო თანამშრომლობის სფეროებისა და კონკრეტულად გადასადგმელი ნაბიჯების განსაზღვრა.

🔹 პოლიტიკური ჯგუფის თავმჯდომარის თქმით, „საარჩვენო კოდექსში ახალი ცვლილების თანახმად, არჩევნების პროცესი 70%-მდე ელექტრონული სისტემით ჩატარდება. აქედან გამომდინარე, მნიშვნელოვანია იმ 30%-მდე, Tu 30%-ზე ზევით, საარჩევნო უბნებზე იყოს დაწესებული საარჩევნო პროცესის განსაკუთრებული კონტროლი, რადგანაც სწორედ ამ ნაწილშია ყველაზე დიდი საშიშროება არჩევნების გაყალბების. ამიტომ, აუცილებელია, ამ კონკრეტული სიტუაციისადმი განსაკუთრებული მიდგომა, გაყალბების თავიდან აცილების მიზნით“.

🔹 ფრიდონ ინჯიას მიაჩნია, რომ დღემდე დიდ პრობლემად რჩება არჩევნების დროს ადმინისტრაციული რესურსის გამოყენება, რაც გამოიხატება ამომრჩევლებისადმი ზეწოლაში.

🔹 „არსებულ პროექტში ადმინისტრაციული რესურსის გამოყენების შესაძლებლობა გამკაცრებულია, მაგრამ ეს მე არ მიმაჩნია საკმარისად. უნდა იყოს დასჯის ისეთი მეთოდი, რომ ადამიანს გაყალბება არ უღირდეს“- აღნიშნა ფრიდონ ინჯიამ.

Questions of the chairman of the parliamentary political group “European Socialists” Fridon Injia to the candidate of the public defender Maka Mindiashvili

📌 Questions of the chairman of the parliamentary political group “European Socialists” Fridon Injia to the candidate of the public defender Maka Mindiashvili.

❓ Is the parliament of the tenth convocation legitimate?

❓ When was the Public Defender Institute established in Georgia?

❓ Why is there no public defender in the United States of America, Germany, Great Britain?

❓ If there will be rule of law in Georgia, will the Institute of Public Defender be necessary?

❓ During the existence of the Public Defender’s Institute, do you think the level of legality has increased?

❓ Instead of the Institute of the Public Defender, wouldn’t it be better to create a body similar to the inspection, which would control and monitor the work of the prosecutor’s office, facilitate the investigation of the shelved cases, and there would be an immediate reaction to the crimes that are happening?

❓ Should the public defender protect the interests of Georgian citizens living abroad?

❓Should the public defender protect the rights of those citizens of Georgia who have lost their Georgian citizenship due to a twist of fate, or due to the indolence of our government, or due to the efforts of foreign countries, whose number is 1/3, half a million, abroad?

საპარლამენტო პოლიტიკური ჯგუფის ევროპელი სოციალისტების თავმჯდომარის ფრიდონ ინჯიას შეკითხვები სახალხო დამცველის კანდიდატს მაკა მინდიაშვილს

📌 საპარლამენტო პოლიტიკური ჯგუფის „ევროპელი სოციალისტების“ თავმჯდომარის ფრიდონ ინჯიას შეკითხვები სახალხო დამცველის კანდიდატს მაკა მინდიაშვილს.

❓ არის თუ არა ლეგიტიმური მეათე მოწვევის პარლამენტი?

❓ როდის შეიქმნა სახალხო დამცველი ინსტიტუტი საქართველოში?

❓რატომ არ არის სახალხო დამცველი ამერიკის შეერთებულ შტატებში, გერმანიაში, დიდი ბრიტანეთში?

❓ თუკი, საქართველოში იქნება კანონის უზენაესობა, იქნება საჭირო სახალხო დამცველის ინსტიტუტი?

❓ სახალხო დამცველის ინსტიტუტის არსებობის მანძილზე, როგორ ფიქრობთ, აიწია თუ არა კანონიერების დონემ?

❓ სახალხო დამცველის ინსტიტუტის ნაცვლად ხომ არ ჯობდა შექმნილიყო ინსპექციის მსგავსი ორგანო, რომელიც გააკონტროლებდა, მონიტორინგს გაუწევდა პროკურატურის მუშაობას, ხელს შეუწყობდა თაროზე ჩამოდებული საქმეების გამოძიებას, მოხდებოდა მყისიერი რეაქცია იმ დანაშაულებზე რაც ხდება?

❓ სახალხო დამცველი უნდა იცავდეს თუ არა საქართველოს მოქალაქეების ინტერესებს, რომლებიც საზღვარგარეთ ცხოვრობენ?

❓უნდა იცავდეს თუ არა სახალხო დამცველი საქართველოს იმ მოქალაქეების უფლებებს, რომლებმაც დაკარგეს საქართველოს მოქალაქეობა ბედის უკუღმართობით, ან ჩვენი ხელისუფლების უნიათობით, თუ უცხო ქვეყნის ძალისხმევით, რომელთა რაოდენობა საზღვარგარეთ 1/3 -ია, მილიონ ნახევარია?

“My attitude to the project of the “Law on Deoligarchization” is strongly radical.”

🔹”My attitude regarding the project of the “Law on Deoligarchization” is strongly negative.”
The chairman of the parliamentary political group “European Socialists” Fridon Injia announced this at the meeting of the Legal Affairs Committee of the Parliament of Georgia, where the chairman of the committee Anri Okhanashvili presented the draft law of Georgia “On Deoligarchization”.
❓. Based on the Constitution of Georgia, this law is anti-constitutional;
❓ Wouldn’t it be better to wait for the conclusion of the Venice Commission and then make the appropriate decision?
❓ to a person, any citizen who
Gathering in demonstrations is guaranteed by the constitution, this law (Article 21) limits it;
❓ The definition of the oligarch himself is vague. I don’t know if this is good or bad?
❓ Elon Musk, who may be put forward as a presidential candidate in 2024 in the United States of America, if such a law is passed, will he be removed and will no longer be there?
❓ Is there a similar law in any successful country?
❓ The Venice Commission will consider the law of Ukraine, and it will probably be in line with the Constitution of Ukraine. Our constitution is different from the constitution of Ukraine, that’s why the parliament made a number of changes in it. what comes out The law adopted in Ukraine and based on the provisions of the Constitution of Ukraine, and in what respect will this law be consistent, with the Constitution of Ukraine or with the Constitution of Georgia?
❓ A citizen is restricted from fair procedural rights (Article 31 of the Constitution), appeal, that is, we enter a person in some register, we do not know whether it is good or bad, for whom it is good and for whom it is bad, and he has no right to appeal this fact;
❓ Another issue – for example, we started to discuss, various proposals came in and it turned out to be one of the oligarchs (I don’t know if it’s good or bad) who lives abroad, what should this law do to a citizen who owns a company, voting rights, media means from abroad , finances them, etc. How can this law affect this person, will anything change?
❓ Also minor issues – the case of father’s name. For example, for me this is an insult. Every Georgian has a father’s name…
❓ “Having significant influence”; Here are such terms and sentences in this law. Who decided what is important and what is not? For example, we have a gold share of 1%, can it be a significant influencer? Could 51% be needed? Or who determines it in these actions? What is the effective or significant influence? Or if you want, you should buy and participate in the auction, or in the process of privatization of a large-scale object. What is this large-scale object? Who defined it and by whose definition are we writing a large-scale object here? It can be one for Ukraine, another for Turkey, which one is for us?
❓. Here are a number of sentences that are not clear. Do we want such a thing? what is the goal Therefore, my attitude towards the project of the “Law on Deoligarchization” is strongly negative.